NLP in Marketing & Sales

95% van onze beslissingen worden onbewust genomen. Er wordt wel eens gezegd dat wij als mens geen eigen wil en gedachten hebben en dat alles wat wij denken en doen door externe factoren wordt bepaald. Dus door beïnvloeding van buiten af. Onderzoek heeft aangetoond dat verhalen/metaforen/storytelling in je brein stofjes vrij maakt waardoor het bericht, je boodschap beter (onbewust) blijft hangen. Dat zou betekenen dat jij als marketeer/communicatie- en salesspecialist de gedachten en uiteindelijk ook de keuzes van jouw doelgroep zou kunnen beïnvloeden. Het komt er op neer dat mensen (onbewust) reageren op communicatie die zij als ‘eigen’ herkennen, deze zelf ook (onbewust) toepassen en ze ‘in beweging zet’.

NLP wordt vaak gebruikt om een kwalitatief begrip te krijgen van het "waarom" en "wat" van een situatie en stelt gebruikers in staat om meer inzichtelijke beslissingen te nemen. In Marketing Analytics kan NLP worden gebruikt om de intenties van je publiek te begrijpen, zodat je slimmere, efficiëntere marketingstrategieën kunt creëren.

Doordat jij je communicatie afstemt op je doelgroep en deze herkent zich hierin creëer je ‘rapport’ met ze. Pas als je ‘in’ rapport bent is (onbewuste) beïnvloeding mogelijk. Men zegt wel eens: ‘Met rapport is alles mogelijk, zonder rapport lukt niets’. Rapport is de basis van goede communicatie en dus ook beïnvloeding. Om rapport te creëren moet jij weten hoe jouw doelgroep(en) bewust én onbewust informatie tot zich neemt en ook zelf communiceert. Tevens wat jouw doelgroep bezig houdt, belangrijk voor ze is (o.a. waarden en overtuigingen) en motiveert. Om dit te weten te komen en aansluitend zelf toe te passen in jouw communicatie, zijn de methodieken van NLP zeer waardevol.

Wat is Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP)?

NLP is een van de meest toegepaste communicatiesystemen in onder andere de zakenwereld. In deze training beperken we ons tot de toepassingen in Marketing en Sales.

Neuro heeft betrekking op je zenuwstelsel. NLP is gebaseerd op de gedachte dat we de wereld via onze zintuigen ervaren en dat we onze sensorische processen vervolgens omzetten in zowel bewuste als onbewuste denkprocessen. Denkprocessen activeren het neurologische systeem dat op zijn beurt van invloed is op onze fysiologische functies, onze emoties en uiteindelijk ons gedrag.

Linguïstisch verwijst naar de manier waarop mensen gebruikmaken van ‘taal’ om ervaringen vast te leggen, deze in begrippen om te zetten en aan anderen mee te delen. In NLP is Linguïstiek de studie van hoe de woorden die je spreekt of schrijft ervaringen en gedrag beïnvloeden.

Programmeren sluit nauw aan op leertheorieën en houdt zich bezig met de vraag hoe we ervaring coderen en mentaal representeren. Een persoonlijke programmering bestaat uit interne processen 2 en strategieën (denkpatronen) waarmee je beslissingen neemt, problemen oplost, leert, evalueert en resultaten boekt.

NLP laat mensen zien hoe je je eigen manieren en die van anderen (onbewust) kan ‘ordenen’ en beïnvloeden.

Enkele snelle omschrijvingen om e.e.a. te verduidelijken:

  • NLP is de kunst en wetenschap van communicatie
  • NLP is de sleutel tot leren
  • NLP gaat over wat jou en andere mensen bezielt
  • NLP is de manier om de gewenste resultaten op alle mogelijke gebieden te boeken
  • NLP is de kunst om anderen op een oprechte manier te beïnvloeden
  • NLP is een handleiding voor je hersenen
  • NLP is het geheim van mensen die slagen, succesvol zijn
  • NLP is de manier om toekomst te scheppen
  • NLP helpt mensen hun werkelijkheid zin te geven
  • NLP is de gereedschapskist voor veranderingen in de zakelijke (en privé) sfeer

Hoe het begon

NLP ontstond in het begin van de jaren zeventig van de vorige eeuw in Californië aan de Universiteit van Santa Cruz. Richard Bandler studeerde af in de informatiewetenschap en de wiskunde. Hij riep de hulp in van John Grinder, hoogleraar in de linguïstiek, om mensen te bestuderen die ze als experts in communicatie- en veranderingsprocessen beschouwden. Ze raakten gefascineerd door het feit dat sommige mensen het vermogen schenen te hebben om tot ‘moeilijke’ of ernstig geesteszieke mensen door te dringen, terwijl anderen op geen enkele manier daartoe in staat waren. Dat kwam omdat deze mensen o.a. expert waren in het creëren van rapport en dus o.a. het onderbewuste van mensen leerde aanspreken en door middel van bepaalde woorden, beelden, geluiden en structuren.

NLP in Marketing & Sales

BusinessProgress heeft een opleiding samengesteld waarmee je bekend raakt met de grondbeginselen en uitgangspunten van NLP op basis van een 4-tal pijlers en 8-stappen. Hiermee stem jij jouw communicatie af op die van je gesprekspartner/doelgroep ‘herkent’ hij/zij zich eerder in jouw boodschap en gaat sneller tot acceptatie/aankoop over. Dat komt omdat jij op hem/haar ‘lijkt’ en dat schept een band én vertrouwen. Men staat dan eerder ‘open’ om jouw boodschap te ontvangen en als ‘waar’ te ervaren, ook onbewust. Waarbij ze aansluitend in de actiemodus komen. Dit kan zijn: informatie opvragen, gegevens delen met je, tot ‘kopen’ over gaan, of anders.